میهن تریدر

بازگشت به وبلاگ

ژورنال نویسی و نکاتی مهم برای نوشتن ژورنال معاملاتی موثر

ژورنال نویسی و نکاتی مهم برای نوشتن ژورنال معاملاتی موثر

ژورنال نویسی یکی از مهم ترین کارهایی است که هر معامله گر باید در برنامه خود قرار دهد ، شاید اکثرا به اهمیت ژورنال نویسی در فارکس و سایر بازار های مالی مانند ارز دیجیتال و بورس واقف باشند اما قصد من از نوشتن این مقاله ژورنال نویسی با دیدگاهی متفاوت است ، ممکن است نظر شما با سبکی از ژورنال نویسی که در ادامه بیان می کنم متفاوت باشد و این دقیقا همان چیزی است که هر معامله گر نیاز دارد و آن هم استراتژی و سبک معاملاتی شخصی است و هر معامله گر به آن نیاز دارد ، در ادامه با من همراه باشید.

 

نوشتن ژورنال معاملاتی در حداقل زمان ممکن

نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که شما باید در حداقل زمان ممکن ژورنالتان را بنویسید ، شاید تصور کنید منظور من این است که ژورنالتان کوتاه باشد اما دقیقا برعکس نوشتن ژورنال طولانی می تواند حتی خوب باشد اما منظور از طولانی بودن توضیحاتی است که در ژورنال مینویسید نه نوشتن اعداد و ارقامی که هیچوقت به درد شما نمیخورند ، یکی از علت هایی که من را به نوشتن این مقاله ترغیب نمود توصیه های غیر علمی است که در این خصوص در فضای مجازی داده می شود ، در یکی از همین پست ها توصیه اکید شده بود که در ژورنالتا حتما باید این موارد وجود داشته باشد مواردی که تعدادشان از بیست تا هم گذشته بود ، آیا واقعا چه نیازی است که مثلا عدد ورود به معامله درج شود مثلا ورود به پوزیشن در عدد 1.05805 یا خروج در عدد 1.06580 و یا عدد تی پی و استاپ لاس چه کاربردی میتواند داشته باشد این اعداد فقط میتواند گیج کننده باشد اما شما وقت خود را به جای وارد کردن اعداد بی کاربرد می توانید صرف نوشتن توضیحات کنید ، حس های خود را بنویسید می توانید موارد مربوط استراتژی معاملاتی خود را یادداشت کنید و ... و این موارد میتواند برای تبدیل شما به یک معامله گر منظم موثر باشد.

 

کاربرد ژورنال معاملاتی چیست؟

کاربرد ژورنال معاملاتی را میتوانم با دیدگاهی متفاوت بیان کنم ، نوشتن ژورنال می تواند ذهن شما را پرورش دهد و به ذهن شما نظم بدهد ،  برای یک تریدر نظم بسیار مهم است وقتی همه روزه برای هر پوزیشن مواردی که با توجه به استراتژی معملاتی تان یادداشت می کنید ناخود آگا ملکه ذهنتان می شود و می تواند شما را تبدیل به یک تریدر موفق کند به طور مثال اگر در ژورنالتان جهت معامله را بنویسید به طور مثال بنویسید خلاف جهت روند پوزیشن گرفته شده است و در پوزیشن دیگر در جهت روند به مرور زمان ذهن کاملا متوجه خواهد شد که در چه جهتی موفقیت بیشتر است همچنین با بررسی آماری ژورنال متوجه خواهید شد در که طبق آمار معاملات شما در چه جهتی موفقیت بیشتری داشته است و سیستم معاملاتی خود را بر این اساس تکمیل تر کنید یا این که به طور مثال با ثبت نماد های معاملاتی متوجه می شوید مثلا ترید های شما در طلا درصد برد کمتری نسبت به جفت ارز ها دارد اینگونه میتوانید بهترین بهره را از ژورنال نویسی ببرید.

 

بهترین فرمت برای ژورنال معاملاتی

همانگونه که هر معامله گر باید استراتژی معاملاتی شخصی سازی شده برای خودش را داشته باشد ، ژورنال معاملاتی نیز باید موازی با استراتژی معاملاتی شخصی سازی شود و برای هر تریدر میتواند متفاوت باشد و اینجا فقط یک مثال برای شما زده می شود تا بتوانید با الگو برداری از آن فرمت ژورنال معاملاتی شخصی خود را تعیین کنید.

مثال فرمت ژورنال معاملاتی: یک معامله گر با یک استراتژی ساده

فرض کنید یک معامله گر فارکس بر اساس مووینگ اوریج 200 ترید میکند زمانی که قیمت بالای مووینگ باشد روند را صعودی می بیند و زیر آن روند نزولی بر این اساس روند شکل گرفته زیر یا بالای مووینگ را بررسی میکند و صرفا در جهت روند ورود می کند همچنین هیدن دایورجنس مکدی را نیز بررسی میکندکه اختیاری است و در چک لیست تریدر نیست به صورت زیر میتواند یک ژورنال معاملاتی برای خود طراحی کند:

  • شماره پوزیشن (مثلا برای اولین پوزیش روز خود عدد 1 را وارد می کند)
  • نماد : نماد مورد معامله
  • حجم پوزیشن
  • حجم پوزیشن
  • ساعت ورود
  • ساعت خروج 
  • نتیجه : پاسخ می تواند سه گزینه داشته باشد ، سود ، ضرر ، سر به سر
  • میزان سود یا زیان
  • جهت: بر اساس بالا یا پایین بودن مووینگ 200 که پاسخ می تواند در جهت یا خلاف جهت باشد.
  • هیدن دایورجنس مکدی : پاسخ در ژورنال میتواند به صورت تیک  یا باشد.
  • توضیحات : در توضیحات تریدر می تواند نکات کلیدی که پوزیشن داشته را یادداشت کند ، این نکات می تواند شامل  اشتباهات و احساسات باشد.

همچنین میتوان موارد روانشناسی و مدیریت سرمایه ای را به ژورنال اضافه کرد چند مثال میزنم:

  • احساس طمع
  • ترس 
  • رعایت حد ضرر

موارد بالا صرفا یک مثال برای یک استراتژی فرضی بود در ادامه سایر مواردی که لازم است را بیان خواهم کرد.

 

جمع بندی روزانه ژورنال معاملاتی برای تثبیت

یک مورد ضرروی نوشتن ژورنال جامع روزانه می باشد در این جمع بندی شما می توانید موارد زیر را بعد از بررسی معاملات روز خودتان ثبت کنید.

  • تعداد معاملات
  • برآیند معاملات : مثلا 2.5 درصد سود
  • تعداد معاملات زیان ده
  • تعداد معاملات سود ده
  • درصد برد
  • توضیحات: این مورد خیلی مهم است زیرا شما باید جمع بندی کنید تا از اشتباهات خودتان درس بگیرید و در ناخودآگاه ذهنتان تثبیت شود تا راه تبدیل شدن به یک تریدر موفق را سریعتر طی کنید ، همچنین میتوانید به صورت هفتگی ژورنال های روزانه برا بررسی کنید و یک ژورنال هفتگی هم داشته باشید برای جمع بندی هفته.

در صورتی که قصد دارید ژورنال نویسی را شروع کنید از ابزار ژورنال نویسی آنلاین میهن تریدر استفاده کنید.

 

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد ، ژورنال نویسی یکی از مهم ترین کارهای یک تریدر است آن را جدی بگیرید و با رعایت این نکات مهم به یک تریدر حرفه ای تبدیل شوید.

 

منبع : وبسایت میهن تریدر

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه لازم است ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

عطا ف
1402/06/25 پاسخ

دمتون گرم مرسی ازتون خیلی عالی شده

علی ممبنی
1402/08/12 پاسخ

مرسی عالیه
امیدوارم این خدمات همینطوری ادامه دار باشه

علی اکبر زهدی
1402/09/19 پاسخ

عالی بود
مختصر و مفید

ابولفضل اسماعیل
1402/09/23 پاسخ

عالیه فقط ای کاش یکی دو تا گزینه هم می توانستیم به دلخواه خودمان اصافه کنیم که خیلی عالیتر بود. خیلی ممنون واقعا من رو از سردرگمی و اکسل و ورد نجات دادید